settings

Jak nauczyć się dźwięków na gryfie?

W pewnym momencie życia gitarzysty przychodzi taki moment w którym sam zaczyna tworzyć, improwizować. Można zdać się tylko i wyłącznie na słuch, ale pewna wiedza i umiejętności znajdowania odpowiednich dźwięków na gryfie na pewno będą dużym ułatwieniem.

Pewnie każdy, kto pomyślał o tym, żeby przyswoić dźwięki na gryfie spotkał się z takim obrazkiem:

Gryf

I w tym momencie większość ludzi stwierdziłaby, że to jest nie do opanowania.
Jakim cudem więc znajdują się ludzie, którzy bez zastanowienia, na wyrywki potrafią nazwać dźwięki na WSZYSTKICH progach gitary?

Geniusze?

Pokażę Ci prosty sposób, dzięki któremu nauczysz się gryfu swojej gitary :-)

Przede wszystkim, nie próbuj uczyć się wszystkiego na raz. To mija się z celem Ty tracisz czas i chęci do dalszej nauki.
Jaka jest moja recepta?
Nie jestem odkrywcą tej metody, ale bardzo mi pomogła.

Ucz się każdego dźwięku osobno.
Próbowałem uczyć się dźwięków na strunach.

E F Fis G Gis A B C Cis ....
A B C Cos..
D Dis E F ...
itd.

Efekt był taki, że potrafiłem bez wahania wymienić dźwięki po kolei, ale jak miałem znaleźć dźwięk G gdzieś indziej, pojawiał się problem.

Zacznij np. od dźwięku pierwszej i szóstej struny “E”. Spróbuj odnaleźć ten sam dźwięk na strunie 4.
Jest to drugi próg. A teraz przyjrzyj się uważnie tym dźwiękom.

Dźwięk G na gryfie - magiczne trójkąty.

Rozmieszczenie dźwięku na wszystkich strunach można rozrysować za pomocą dwóch trójkątów.
W ‘pierwszym’ oczywiste jest, że na strunie 1 i 6 dźwięki są takie same, wystarczy tylko zapamiętać, że szukamy dźwięku na strunie 4 (D) i jest on dwa progi dalej.
Brakuje nam jeszcze dźwięku E na strunie 5 (A), 3 (G) oraz 2 (H) (w amerykańskim nazewnictwie B).
Tutaj druga rzecz, którą musimy zapamiętać.
Na 7 progu struny 5(A) mamy dźwięk pustej struny 6 czyli E, teraz aby odnaleźć ten sam dźwięk na strunie 3 przesuwamy się dwa progi dalej, a dla dźwięku E na strunie 2 dwa progi wcześniej. W ten sposób powstaje drugi trójkąt.

Na początku może to wydawać się skomplikowanie, ale wystarczy przez chwilę się przyjrzeć, żeby całość się rozjaśniła.

W ten sposób odnaleźć możemy wszystkie inne dźwięki.

Dźwięk G na gryfie - magiczne trójkąty.

Teraz wystarczy, że będziesz systematycznie uczył się wszystkich dźwięków po kolei.
Zacznij od jednego i ćwicz go na różne sposoby, w różnej kolejności.
Graj i śpiewaj dźwięki, które grasz, to na pewno ułatwi zapamiętywanie. Udowodniono naukowo, że śpiewanie fraz ułatwia ich pamiętanie :)

Powodzenia.

Autor:

2 thoughts on “Jak nauczyć się dźwięków na gryfie?

  1. Cześć,

    Wielkie dzięki za fajną metodę odnajdywania dżwięków na gryfie gitary. Miałem z tym problem a teraz wierzę, że zrobię postęp.

    Pozdrawia serdecznie
    krzysiek

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak czytać tabulaturę?

Tabulatura to zapis symboliczny, uproszczony. Przedstawia ona, na jakim progu należy przydusić odpowiednią strunę. Dobrze napisana tabulatura powinna uwzględniać takty, czasem zdarza się, że zapisana jest także miara. (4/4, ¾ itd) Czytanie tabulatury jest w zasadzie całkiem proste. Zazwyczaj na…

Zamknij